„Szkoła pod palmami” – Erasmus+ |
W dniach 25.09 do 1.10 nauczycielka j. angielskiego z Zespołu Szkół w Chorzelowie – Agnieszka Czepiżak przebywała na szkoleniu w ramach programu Erasmus + akcja KA1 - w Hiszpanii, region Murcia. Tematem projektu w ramach mobilności dla czynnych nauczycieli było: „Rozwijanie kompetencji międzykulturowych oraz poznawanie najlepszych przykładów praktyk w zwalczaniu dyskryminacji, ksenofobii, rasizmu i uprzedzeń społecznych w szkołach.” Z uwagi na tematykę kursu wybrano region o znacznym zróżnicowaniu w warstwie społecznej, spowodowanym wpływami historycznymi oraz migracjami ludności z różnych grup etnicznych. Jednakże warunki klimatyczne i usytuowanie w scenerii gór i morza, wpływją kojąco na relacje międzyludzkie. Na przerwach dzieci przebywają w cieniu palm i cudach natury śródziemnomorskiej. Szkolenie zostało zainspirowane projektem Comeniusa „INNOCENT– zapobieganie wykluczeniu społecznemu w środowiskach grup imigrantów oraz grup dysfunkcyjnych”, który badał przyczyny dyskryminacji i izolacji grup społecznych w różnych krajach Europy. Trening przebiegał w 4 modułach tematycznych: od różnorodności do tożsamości, obszary konfliktów międzykulturowych, strategie rozwoju kompetencji międzykulturowej w celu zapobiegania wykluczeniu społecznemu, praktyczne rozwiązania i rozwijanie kompetencji międzykulturowej. Plan pracy obejmował zajęcia warsztatowe , wizyty w szkołach w Kartaginie i Santomera, obserwacje i prowadzenie lekcji , rozmowy w urzędach miast Murcia i Alicante, spotkania z ekspertami i mediatorami społecznymi. Wszystkie działania były ukierunkowane na poznanie sposobów rozwiązywania konfliktów wśród mniejszości narodowych i społeczności imigrantów oraz wypracowanie najlepszych metod zaradzania takim konfliktom. W odniesieniu do społeczności szkolnych analizowano kwestie izolowania lub integrowania uczniów o różnym potencjale intelektualnym w określonych grupach wiekowych, tworzenie klas szkolnych o mieszanych umiejętnościach lub pochodzących ze zróżnicowanych ekonomicznie i społecznie rodzin. Koordynatorem projektu był doświadczony niemiecki nauczyciel Roland Schneidt , twórca licznych projektów edukacyjnych min. „Gry matematyczne”, a współorganizatorami grupa nauczycieli z wybranych szkół hiszpańskich. W sumie w kursie wzięło udział 15 uczestników ze szkół w Niemczech, reprezentujących regiony: Bawarii, Kolonii, Munichu i Berlina. Polska Agencja Narodowa programu Erasmus+ zaakceptowała i przyznała dofinansowanie nauczycielce Zespołu Szkół w Chorzelowie jako jedynej uczestniczce z Polski, której wniosek aplikacyjny został najwyżej oceniony. Nabyta wiedza i doświadczenie zostaną upowszechnione wśród nauczycieli Zespołu Szkół oraz wykorzystane praktycznie w pracy pedagogicznej poprzez promowanie postaw szacunku, zrozumienia, empatii dla ludzi starszych, słabych lub wykluczanych ze społeczeństwa. Jak napisał kardynał Stefan Wyszyński: „Największą mądrością jest umieć jednoczyć i wspierać , a nie rozbijać i dzielić. Granicą tolerancji powinno być dobro drugiego człowieka. Nie można tolerować zła, przemocy lub budowania swojej pozycji na cudzej krzywdzie oraz nie można milczeć i pozostawać obojętnym, gdy ta granica jest przekraczana.” galeria zdjęć AC
|